Zo kies je voor het gezondste brood

Zoals in het artikel ‘’Het verschil tussen een witbrood, bruinbrood, meergranenbrood en volkorenbrood’’ wordt uitgelegd, zegt de kleur van brood niet alles over de voedingswaarde van het brood. Een donkerbruin brood kan er erg gezond uitzien, terwijl je eigenlijk met een vezelarm witbrood te maken hebt met gebrande mout. De gebrande mout zorgt hier voor de donkere kleur van het brood.

Zo kies je voor het gezondste brood

  • Tip 1: Let op de naam van het brood. Volkorenbrood is het gezondste brood omdat het de meeste vezels, mineralen en vitamines bevat. Op de verpakking van broden mag alleen volkorenbrood staan wanneer het brood daadwerkelijk voor het overgrote deel is gemaakt van volkoren (tarwe)meel. Deze eisen zijn lager wanneer het gaat over bijvoorbeeld crackers, beschuit en ontbijtkoek. Hierbij mogen fabrikanten het al volkoren noemen wanneer het voor 50% uit volkoren (tarwe)meel bestaat.
  • Tip 2: Lees het etiket op de achterkant. Het etiket geeft als het goed is aan welke ingrediënten het product bevat. De ingrediënten worden benoemd in de volgorde van hoeveelheid. Het eerste ingrediënt is dus het ingrediënt dat het meeste voorkomt in dit product. Bij brood let je op woorden zoals volkoren tarwemeel of volkoren speltmeel. Bekijk wat het percentage is van deze ingrediënten. Hoe hoger dit percentage, hoe gezonder het brood. Let ook op de woorden zoals tarwebloem en speltbloem. Hoe hoger dit percentage is, hoe minder voedingsrijke stoffen dit brood bevat. In bloem zitten vrijwel geen vezels, mineralen en vitamines.
  • Tip 3: Maak een keer zelf een volkorenbrood. Brood maken kost tijd en energie, maar het is aan te raden om het eens te proberen. Op deze manier merk je hoe weinig ingrediënten er eigenlijk in een vers volkorenbrood behoren te zitten en hoe lekker en vullend een volkorenbrood kan zijn.

 

 

Geef een reactie