Zijn sportdranken, gels en repen echt noodzakelijk?

Energie noodzakelijk tijdens het sporten

Tijdens het sporten verbrandt je meer calorieën. Wanneer je voldoende eet zul je genoeg energie hebben om te sporten. Sportdranken, gels en repen zijn hiervoor dus niet noodzakelijk. Wanneer je veel van deze producten consumeert kun je zelfs teveel energie binnenkrijgen. Deze producten bevatten al snel tussen de 130 en 200 calorieën. Voor mensen die willen afvallen of moeite hebben om op een gezond gewicht te blijven zijn deze producten dus niet aan te raden, aangezien je deze extra calorieën zult moeten gaan verbranden.

Toegevoegde suiker

Sportdranken, gels en repen bevatten vaak veel toegevoegde suikers. Toegevoegde suikers bevatten veel energie, maar verder geen essentiële stoffen zoals mineralen en vitaminen. Mocht je extra energie nodig hebben tijdens de training, kies dan voor voeding waar deze stoffen wel inzitten zoals fruit en volkorenbrood. Sportdranken, gels en repen zijn vooral handig, omdat ze in een handige verpakking zitten en snel zijn in te nemen.

Blijf genoeg drinken

Niet alleen tijdens het sporten maar ook voor de sport en na de sport. Tijdens het sporten verliezen we veel vocht doordat we zweten. Bij intensieve inspanning en hoge temperaturen kunnen we per uur 1 tot 2 liter aan vocht verliezen. Het drinken van water is hierbij de beste keuze om onze vochtbalans op peil te houden.

Sportdranken en elektrolyten

Er zijn tegenwoordig vele sportdranken op de markt die koolhydraten en elektrolyten bevatten. Elektrolyten zijn een verzameling van essentiële mineralen die we deels verliezen door zweet en urine. Elektrolyten hebben vele functies in ons lichaam zoals het behouden van een goede spierfunctie (voorkomen van spierkramp) en het behouden van een gezonde bloedstolling. Om onze koolhydraten en elektrolyten aan te vullen na het sporten hebben we echter geen sportdrank nodig. Het eten van een gezonde maaltijd met voldoende calorieën werkt net zo goed om onze koolhydraten en elektrolyten weer aan te vullen.

Handig voor intensieve duursporters

Voor met name sporters die langdurig een intensieve sport beoefenen zijn sportdranken, gels en repen een handige en snelle manier om calorieën, elektrolyten en vocht binnen te krijgen. Hierdoor kunnen zij langdurig blijven presenteren. Een marathon loop je ten slotte niet uit zonder momenten in te lassen om te drinken en te eten. Met intensief en langdurig wordt bedoeld, langer dan een uur waarbij je erg gaat zweten. Echter de meeste sporters sporten minder dan een uur en minder intensief. Voor deze sporters zijn het vooral onnodige extra calorieën.