Praktische tips om beter in slaap te komen (deel 3)

In deel 1 en deel 2 van ‘’praktische tips om beter in slaap te komen’’ bespraken we 6 tips om je slaapkwaliteit te verbeteren. In dit artikel bespreken we de laatste tips die je kunnen helpen om beter te slapen.

Tip 7: Zorg voor voldoende beweging, maar rust uit later op de avond

Door voldoende te bewegen op de dag slaap je beter in de nacht, door de simpele reden dat het lichaam meer behoefte heeft aan rust na meer inspanning. Het is echter niet aan te raden om vlak voor het slapen nog een heftige workout-sessie in te plannen, omdat het lichaam juist moet ontspannen rond deze tijd. Voor mensen die niet van sporten houden, denk aan een wandeling tijdens de werkpauze en/of na het avondeten. Lees meer in ‘’hoe je voldoende kan bewegen zonder te sporten”

Tip 8: Zorg voor een donkere, stille, opgeruimde en koele kamer

Jouw slaapkamer behoort een fijne plek te zijn waar je even niets hoeft te doen. Een kamer met rondslingerende spullen zorgt in het algemeen voor stress bij mensen. Minimaliseer daarom het aantal spullen in je slaapkamer en houd je kamer schoon. Daarnaast is het aan te raden om zo min mogelijk prikkels in de slaapkamer toe te laten in de vorm van licht en geluid, omdat ook deze prikkels het slaapproces niet bevorderen. Ten slotte moet de slaapkamer niet te koud of te warm zijn. Een temperatuur rond de 16 of 17 graden is perfect voor een gezonde nachtrust.