Praktische tips om beter in slaap te komen (deel 2)

In deel 1 van ‘’praktische tips om beter in slaap te komen’’ bespraken we dat het hebben van een vaste routine en ritueel een goed begin is om je slaapkwaliteit te verbeteren. Daarnaast werd er aangeraden om voor het slapen gaan geen gebruik meer te maken van elektronische schermen zonder blauwlichtfilter.
In deel 2 bespreken we een aantal nieuwe tips die je vandaag nog kunt toepassen om je slaap te verbeteren.

Tip 4: Stop op tijd met het drinken van drinken met cafeïne

Denk hierbij met name aan koffie, energiedrank en cola. Ook thee bevat caffeïne, maar dit noemen we dan weer theïne. Ten opzichte van koffie en energiedrank zit er in thee veel minder caffeïne. De ene persoon is gevoeliger voor caffeïne dan een ander persoon. Toch is het raadzaam rond een uur of 2/3 in de middag geen caffeïne meer te nuttigen, omdat dit de slaapkwaliteit negatief beïnvloedt. Zelfs wanneer je wel goed kan inslapen, kan caffeïne de slaapkwaliteit doen verminderen, waardoor je vermoeider wakker wordt dan je eigenlijk zou willen. Probeer eens caffeïnevrije koffie of kruidenthee als vervanging.

Tip 5: Geen alcohol voordat je naar bed gaat

Voor het behouden van een gezonde levensstijl is het aan te raden om met mate drinken. Wetenschappelijke onderzoeken spreken elkaar tegen of kleine hoeveelheden alcohol de gezondheid nu juist bevordert of verslechtert. Alhoewel alcohol sommige mensen kan helpen om sneller in slaap te komen, heeft alcohol per definitie een negatief effect op de slaapkwaliteit. Laat op de avond alcohol drinken is dus af te raden.

Tip 6: Laat suikerrijke voeding liggen voor het slapen gaan.

Suikers zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel een piek maakt waardoor men zich juist energiek gaat voelen. Deze suikers verstoren tevens de aanmaak van het hormoon melatonine. Melatonine is één van de hormomen die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Het is niet aan te raden om met honger naar bed te gaan, omdat dit ervoor kan zorgen dat je niet in slaap komt. Mocht je dus toch iets willen eten voor het slapen gaan, eet dan bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid yoghurt of noten. Houd het tusendoortje licht.