Hoe je voldoende kan bewegen zonder te sporten

Dat beweging een positieve invloed heeft op je gezondheid is algemeen bekend. Toch beweegt een groot deel van de Nederlanders te weinig. Met name de mensen die met de auto naar het kantoor gaan en daar vervolgens het overgrote deel achter de computer werken, bewegen onvoldoende. Je kunt er dan voor kiezen om een sport op te pakken in de avonduren of te sporten in het weekend. Echter, er zijn genoeg mensen die hier geen plezier uit halen. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om aan voldoende beweging te komen op een dag. Hieronder vind je 10 tips om actiever te worden zonder een sport uit te oefenen.

10 tips om meer te bewegen

  • Woon je dichtbij je werk of school? Pak de fiets of ga lopen.
  • Parkeer je auto verder van je werk of stap een halte eerder uit wanneer je met de bus reist.
  • Gebruik de lunchpauze om een wandeling te maken. Nodig collega‚Äôs of studiegenoten uit om mee te gaan wanneer je daar behoefte aan hebt.
  • Maak een wandeling na het avondeten.
  • Druk bezig met huishoudelijk werk? Ga zo door.
  • Neem standaard de trap in plaats van de roltrap of lift.
  • Loop rond terwijl je aan het telefoneren bent.
  • Tuinieren is een goede manier om lichamelijk intensief bezig te zijn.
  • Neem een hond. Op deze manier ben je verplicht op iedere dag meerdere keren een wandeling te maken.
  • Kies in het weekend een leuke plek uit om naar toe te fietsen of te wandelen. Dit zorgt ervoor dat je iedere weekend een actieve dag hebt.

Wissel de intensiteit van de beweging af

Zoals je ziet zijn de meeste tips gericht op wandelen en fietsen. Twee vormen van beweging die je zo intensief kunt maken als je zelf wilt. Wanneer je als doel hebt om conditie op te bouwen is het aan te raden om te wisselen van intensiteit. Wissel een aantal keer van tempo tijdens de wandeling of fietsrit. Wanneer je als doel hebt om af te vallen is het aan te raden om op een gematigd tempo te fietsen of te wandelen. Het lichaam verbrandt namelijk voornamelijk vet wanneer de intensiteit matig is. Bij intensieve beweging worden eerst de koolhydraten (suikers) gebruikt voordat de vetreserves verbrand worden.