Gezond gewicht behouden tijdens Corona

Thuis zitten, verveling = meer eten

Corona houdt de wereld in zijn greep. Ook jij bent waarschijnlijk noodgedwongen meer thuis en vraagt je af hoe lang het nog gaat duren. Ondanks de spanning en gezondheidsrisico’s die het virus met zich meebrengt, is het tevens een periode waarin veel mensen zich vervelen. Wat moet ik al die tijd thuis doen? Het wordt hierdoor aantrekkelijk om vaker boodschappen te doen en lekkere (ongezonde) voeding te kopen. Zo zijn de taartenmixen momenteel niet aan te slepen in de supermarkten. De combinatie van meer thuiszitten en meer eten leidt al snel tot meer ongewenste kilo’s. Toch wil je een gezond gewicht behouden tijdens Corona.

Daarom geef ik jou een aantal adviezen om deze Corona tijd op gezond gewicht door te komen.

Doe 1 of 2 keer boodschappen voor de hele week

Maak aan het einde van de week een menu en schrijf op wat je hier allemaal voor nodig hebt. Kies voor gezonde vullende maaltijden en probeer eens iets wat je nog nooit hebt gegeten. Bekijk ook eens deze blog als je je afvraagt hoeveel calorieën je het beste per maaltijd kan eten. Iets lekkers hoort er ook gewoon bij, maar bepaal van tevoren welke snack je gaat kopen en voor welke grootte je gaat kiezen. In de winkel wordt je teveel verleidt en is het moeilijker om met gezond verstand te kiezen voor wat goed voor je is. Vind je het ook thuis al lastig om te bedenken wat gezonde keuzes zijn? Kijk dan eens naar deze ‘Alternatieven voor ongezonde voeding-lijst’

Snacken doe je in het weekend, ook tijdens Corona

Natuurlijk wil je ook wel eens iets lekkers. Het leven draait niet om uitsluitend gezond eten. Nu Corona onze wekelijkse structuur in de war schopt, is het wel extra moeilijk om te bepalen op welke momenten je iets lekkers mag eten. Normaal gesproken is het weekend een moment waar we gezellig bij elkaar komen, extra lekker eten en vaak ook ongezonder eten. Momenteel hebben veel Nederlanders het gevoel dat zij iedere dag half aan het werk zijn en half weekend hebben. Mijn advies aan jou is daarom om duidelijke afspraken te maken met jezelf. Stel jezelf de vraag: op welke dagen kies ik iets wat eigenlijk niet zo gezond is en op welke dagen maak ik bewuste gezonde keuzes. Persoonlijk eet ik van maandag tot vrijdagavond zo gezond mogelijk. Op vrijdagavond tot zondagavond ben ik minder streng en eet en drink ik wat ongezonder. Zondagavond is voor mij het moment dat ik het doordeweeks ritme weer oppak.

Blijf bewegen om een gezond gewicht te behouden tijdens Corona

Corona verkleint je wereld, aangezien het moeilijker wordt om te reizen en af te spreken met anderen. Toch hebben wij in de Nederland nog wel de vrijheid om naar buiten te gaan en met 1 of 2 dierbaren af te spreken, zolang wij maar de gepaste afstand van anderhalve meter aanhouden. Door te bewegen verbrand je calorieën, blijf je gezond en verbreek je de verveling die je thuis kunt voelen. Probeer daarom iedere dag een uur naar buiten te gaan. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of hardlopen. Kies een sport die jij leuk vindt om te doen en die je ook gemakkelijk in je eentje uit kan voeren. Persoonlijk wandel ik iedere dag één tot anderhalf uur, in gezelschap van een vriend of in mijn eentje verdiept in een luisterboek. Maak er iets van wat voor jou werkt en waar je energie uithaalt, anders is het moeilijk om vol te houden.

Wil je meer weten over Corona? Bekijk dan de site van de RIVM.


Op zoek naar een voedingcoach die bij jou thuiskomt?