Definitie van een kilocalorie

Wanneer je wil afvallen word je stelselmatig geadviseerd om minder te eten zodat je minder kilocalorieën binnenkrijgt. Maar wat is nu eigenlijk een kilocalorie?

Definitie van een kilocalorie

Een kilocalorie is een eenheid die wordt gebruikt om energie te meten. Eén kilocalorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water met 1 graad Celsius te verhitten. Op verpakkingen worden calorieën altijd benoemd als kilocalorie (Kcal). Eén kilocalorie staat eigenlijk voor 1000 calorieën. Calorie en kilocalorie worden vaak door elkaar gebruikt, maar men bedoelt vrijwel altijd kilocalorie. Iemand die zegt dat zij 2000 calorieën eet op een dag, zegt dus eigenlijk dat zij maar 2 kilocalorieën binnenkrijgt. 1/100ste van wat een gemiddelde vrouw nodig heeft. Echter, voor het gemak zegt vrijwel iedereen vooralsnog calorie in plaats van kilocalorie.

Voeding met kilocalorieën

In alle voeding met koolhydraten, eiwitten en vetten zitten kilocalorieën. Deze kilocalorieën geven ons de nodige energie voor onze lichamelijke processen (bijv. ademen, hart laten kloppen, beweging en denkprocessen). De gemiddelde vrouw heeft 2000 kilocalorieën nodig op een dag. Mannen hebben gemiddeld een extra 500 kilocalorieën nodig.

Brandstof is brandstof

Er bestaan geen verschillende soorten kilocalorieën. Met 2000/2500 kilocalorieën aan pure suiker kun je ook de dag doorkomen. Op de lange termijn zou je echter kwalitatief ondervoedt raken. Je krijgt genoeg kilocalorieën binnen om op gewicht te blijven, maar je mist op deze manier belangrijke eiwitten, vetten, vitamines en mineralen om je lichaam gezond te houden. Wit brood, snoep, koekjes en frisdrank zijn voorbeelden van producten die veel kilocalorieën bevatten, maar weinig tot geen eiwitten, onverzadigde vetten, vitamines en mineralen. Dit soort kilocalorieën noemen we ook wel ‘’empty calories’’

Verminder het aantal empty calories

Eet zo min mogelijk empty calories, maar straf jezelf niet wanneer je eens een koekje pakt. Probeer jezelf zoveel mogelijk te voeden met producten die naast koolhydraten (suikers) ook eiwitten, onverzadigde vetten, mineralen en vitamines bevatten. Geraffineerde suikers (bijv. kristalsuiker en rietsuiker: lees hier meer over de zin en onzin van suiker) en verzadigde vetten (in bijv. roomboter, volvette kaas en vet vlees) zijn voorbeelden van ‘’empty calories’’ en bevatten geen voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Bij grotere hoeveelheden zijn zij zelfs een schadelijk voor onze gezondheid. Zorg er wel voor dat je genoeg calorieën binnenkrijgt. Zo zit groente boordevol goede voedingsstoffen, maar het bevat te weinig calorieën om de dag mee door te komen.