De negatieve gezondheidseffecten van kokosvet

Kokosvet en kokosolie zijn momenteel erg populair om mee te koken. Er wordt in de foodscene regelmatig beweerd dat het gebruik van kokosvet vele positieve gezondheidseffecten met zich mee brengt. Echter, voor regelmatig gebruik kun je beter voor een alternatieve vetten kiezen.

Verzadigd vet in kokosvet

Van alle vet- en oliesoorten staat kokosvet/kokosolie op nummer 1 als het om het percentage van verzadigd vet gaat. Kokosvet bestaat maarliefst uit 85% verzadigd vet. Je kunt het beter niet teveel verzadigd vet binnenkrijgen, omdat dit de kans op hart- en vaatziekten vergroot. In tegenstelling tot andere oliën en vetten bevat kokosvet en kokosolie vrijwel geen vitamine E en vitamine K.

Alternatieven voor kokosvet

Er zijn genoeg alternatieve vetten om in te bakken, braden en frituren waarin veel meer onverzadigde vetten zitten dan verzadigde vetten. Denk bijvoorbeeld aan olijfolie of koolzaadolie. Onverzadigde vetten hebben meerdere gezondheidsbevorderende eigenschappen. Naast het verlagen van het slechte cholesterol, houdt onverzadigd vet het bloed dun en verlaagt het de bloeddruk in het lichaam. Bekijk ook eens het artikel ‘’In welk vet kan ik het beste bakken en braden?’’

Tv-fragment van kassa

Bekijk ook eens dit fragment van het programma Kassa voor een verdieping omtrent kokosvet https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/hoe-gezond-is-kokosvet-eigenlijk

Geef een reactie