De functie van antioxidanten

Antioxidanten beschermen het DNA en weefsel tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die door het lichaam worden aangemaakt wanneer je voedsel aan het verteren bent en op momenten waarbij je je lichamelijk inspant. Vrije radicalen worden ook aangemaakt wanneer je huid in contact komt met zonlicht en wanneer je rookt. Vrije radicalen hebben als functie om  eiwitten op te ruimen die beschadigd zijn door lichamelijke inspanning. Daarbij doden vrije radicalen ongewenste bacteriën in het lichaam. Vrije radicalen zijn dus noodzakelijk voor ons lichaam.

Het nadeel van vrije radicalen

Echter, in sommige gevallen kunnen vrije radicalen cellen en weefsels beschadigen. Wetenschappers onderzoeken de lange termijn gevolgen van deze agressieve vrije radicalen in het lijf. Er zijn aanwijzingen dat er een verband is tussen vrije radicalen en schade aan het zenuwstelsel, hart- en vaatziekten en kanker.

Voeding met antioxidanten

Antioxidanten vind je voornamelijk in voeding die rijk is aan vitamine E en C, bètacaroteen, seleen en zink. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Groente: bietjes, spruitjes, broccoli, uien, boerenkool, tomaat, wortels etc.
  • Fruit: citroen, kiwi, peren, mandarijen, banaan, frambozen etc.
  • Kruiden: tijm, oregano, kaneel, kruidnagel, basilicum, kaneel etc.
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Brood
  • Thee (groene thee, gemberthee, muntthee)

Conclusie: met een gevarieerd voedingspatroon krijg je voldoende antioxidanten binnen

Zoals je hierboven in het lijstje van voeding kunt zien, kun je zonder problemen genoeg antioxidanten binnen krijgen met een gevarieerd voedingspatroon waarbij voldoende groenten, fruit, brood, peulvruchten en noten worden gegeten. Het kopen van een voedingssupplement met antioxidanten is daarom niet nodig.