De beste vetten om in te bakken en braden

In de supermarkt bestaat er een overweldigende keuze aan oliën en boter. Niet alleen qua smaak maar ook vanuit een gezondheidsperspectief bestaan er grote verschillen tussen deze vetstoffen. Wat niet iedereen weet is dat bepaalde vetstoffen erg schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid wanneer deze worden verhit boven een bepaalde temperatuur. Hieronder vind je een aantal tips omtrent het gebruik van vetstoffen tijdens het bakken en braden.

Verzadigd vet verhoogt slecht cholesterol (LDL-cholesterol)

Verzadigde vetten zoals roomboter, palmolie (margarine) en kokosolie kun je prima gebruiken om mee te bakken en braden. Deze vetten kunnen tot hoge temperaturen worden verhit zonder dat deze schadelijk worden (oxideren) in de pan. Verzadigd vet is te herkennen aan zijn (semi)vaste vorm voordat zij verhit worden, terwijl onverzadigde vetten vloeibaar zijn en in de pan vloeibaar blijven. Echter, verzadigde vetten verhogen wel het slechte cholesterolgehalte in het lichaam. Een teveel aan verzadigde vetten wordt door het lichaam opgeslagen op verschillende plekken. De meest gevaarlijke plek in het lichaam is de binnenkant van de slagaders. Op de lange termijn kan dit leiden tot het dichtslibben van de aders, waardoor de kans op een hartaanval wordt vergroot. Gebruik deze vetten dus met mate.

Onverzadigd vet verlaagt slecht cholesterol

Onverzadigde vetten hebben meerdere gezondheidsbevorderende eigenschappen. Naast het verlagen van het slechte cholesterol, houdt onverzadigd vet het bloed dun en verlaagt het de bloeddruk in het lichaam. Onverzadigde vetten zijn zoals eerder werd benoemd vloeibaar, ook vóórdat het wordt verhit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan olijfolie, zonnebloemolie, koolzaadolie en lijnzaadolie. Het is aan te raden om in normale olijfolie of koolzaadolie te bakken en braden, omdat deze vetten tot een hoge temperatuur verhit kunnen worden zonder schadelijk te worden voor je gezondheid. Bij zonnebloemolie en lijnzaadolie is dit echter niet het geval. Deze vetten worden zeer schadelijk wanneer deze in de pan worden verhit. De temperatuur in een koekenpan kan namelijk veel hoger zijn dan in een frituurpan. Zonnebloemolie kan wel worden gebruikt om te frituren tot een temperatuur van 180 graden celsius. Friet wordt normaliter gefrituurd op 150 graden celsius en snacks zoals kroketten en oliebollen op 175 graden celsius. Lijnzaadolie is voornamelijk geschikt als dressing.

Kies voornamelijk voor onverzadigde vetten

Probeer voor het grootste deel van je vetinname onverzadigd vet te gebruiken. Voor je gezondheid kun je het beste bakken en braden in normale olijfolie of koolzaadolie. Gebruik geen zonnebloemolie of lijnzaadolie in de pan. Zonnebloemolie is wel geschikt om te frituren tot temperaturen van 180 graden celsius. Wanneer je de wens hebt om af te vallen is het aan te raden om niet te vettig te eten. Zowel verzadigde vetten als onverzadigde vetten bevatten erg veel calorieën. Voor de beeldvorming: 1 gram vet bevat 9 calorieën terwijl 1 gram koolhydraten of eiwitten 4 calorieën bevatten.

 

Geef een reactie