Calorieën verbranden zonder iets te doen

Veel mensen hebben de wens om een aantal kilo te verliezen. Dit kun je bereiken door minder calorieën binnen te krijgen en/of meer calorieën te verbranden. Wanneer we meer calorieën willen verbranden, denken we al snel aan het oppakken van een sport of andere vorm van beweging. Toch is beweging niet hetgeen waar de meeste calorieën voor gebruikt worden in ons lichaam.

De (basaal)stofwisseling verbruikt de meeste calorieën

Tussen de 60 tot 75% van onze dagelijkse calorieën worden gebruikt voor de basisprocessen van ons lichaam. Denk hierbij aan het kloppen van het hart, de werking van de longen, het op peil houden van onze lichaamstemperatuur. Kortom, alle processen die ervoor zorgen dat het lichaam in leven blijft.

De snelheid van onze stofwisseling en de hoeveelheid energie die we iedere dag verbruiken verschilt per persoon. Hoe ouder je wordt, hoe lager de stofwisseling. Dit komt omdat over het algemeen zowel mannen als vrouwen naarmate zij ouder worden, meer vetweefsel opbouwen en minder spierweefsel overhouden. Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Vrouwen hebben over het algemeen meer vetweefsel dan mannen, waardoor zij tevens een lagere stofwisseling hebben.

Thermogese effect van voeding

5% tot 10% van onze energie wordt gebruikt voor alle processen die met de spijsvertering te maken hebben. Denk hierbij het transporteren van voedsel, het verteren van voedsel en het opnemen van de voedingsstoffen uit voedsel. Al deze processen kosten energie. Eten en drinken geeft ons dus niet alleen energie, een klein deel raken we al kwijt tijdens de spijsvertering. Dit noemen we het thermogese effect van voeding.

Beweging blijft belangrijk

Het overgrote deel van de calorieën gebruik je dus voor je stofwisseling en de spijsvertering. Dit betekent echter niet dat beweging onbelangrijk is. Zo’n 15% tot 35% van je dagelijkse calorieën kunnen gebruikt worden voor sport of andere vormen van beweging zoals wandelen. Deze verbrande calorieën kunnen juist net het verschil maken of je op de lange termijn in gewicht aankomt of afvalt. Daarbij is beweging gezond voor onze botten, spieren en bloedsomloop. Voor veel mensen is sport iets waar zij plezier aan beleven en zich zowel lichamelijk als mentaal beter door voelen.