5 tips om minder te eten

Afvallen is in theorie simpeler dan je denkt. Je moet ervoor zorgen dat je minder calorieën tot je neemt dan je verbrandt. Echter, de praktijk is een ander verhaal. Je kunt zonder dat je je er bewust van bent te snel eten, teveel eten en calorierijke voeding eten die je maar voor een korte tijd een verzadigd gevoel geven. Hieronder worden er 5 tips besproken om minder te eten.

Eet vezelrijke voeding

Vezels zijn essentieel voor een gezonde spijsvertering. Vezels zwellen op in de maag en zorgen voor een vol gevoel, maar leveren geen calorieën. Daarbij zorgen vezels voor een geleidelijke opname van voedingsstoffen, waardoor je minder grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel krijgt. Denk aan groente (geen groentesap), fruit (geen fruitsap), volkoren producten en peulvruchten. Ook noten bevatten vezels, maar zijn wel calorierijk.

Eet op een rustig tempo

Door snel te eten, geef je jouw hersenen niet de tijd om een signaal te ontvangen dat je al vol zit. Dit zijn de momenten dat je meer eet dan je nodig hebt. Eet rustig, kauw je eten goed en neem halverwege de maaltijd een kleine pauze.

Eet regelmatig

Eet op een dag 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten). Probeer op vaste tijden te eten, zodat je lichaam leert wanneer het tijd is om te eten. Neem tussen de hoofdmaaltijden in totaal 3 gezonde tussendoortjes in de vorm van fruit, groente of een volkorenproduct. Op deze manier zorg je ervoor dat je over de gehele dag genoeg eet en geen belangrijke maaltijden overslaat. Mensen die bepaalde maaltijden overslaan hebben ’s avonds vaak nog honger. Op dit soort momenten kiezen mensen vaak voor ongezonde snacks zoals chips en koekjes. Bekijk hier de richtlijn hoeveel calorieën je per maaltijd kunt eten wanneer je probeert af te vallen.

Drink minder suikerrijke dranken

Suikerrijke dranken geven voor een korte tijd energie, maar bevatten vaak weinig tot geen voedingsstoffen die je nodig hebt. Drink met name water, thee en koffie zonder suiker en melk.

Verminder je alcoholconsumptie

Dranken zoals bier en wijn bevatten naast alcohol tevens veel suiker die tot overgewicht kunnen leiden. Op het moment dat je alcohol tot je neemt, wordt de alcohol als energiebron gebruikt in plaats van de koolhydraten (suikers), eiwitten en vetten. De koolhydraten, eiwitten en vetten worden dan sneller omgezet in vet en opgeslagen in het lijf. Daarbij zorgt alcohol ervoor dat de eetlust wordt opgewekt, waardoor iemand nog meer calorieën binnenkrijgt die tevens worden omgezet in vet.