5 tips om als vegetariër of veganist genoeg ijzer binnen te krijgen

IJzer is voor onze gezondheid een buitengewoon belangrijk mineraal. IJzer is onder andere noodzakelijk voor het zuurstoftransport in ons bloed. Bij ijzergebrek kunnen er symptomen optreden zoals moeheid, een lage bloeddruk, rusteloze benen en/of bleekheid. In vlees zit over het algemeen veel ijzer. Echter, de meeste mensen halen maar minder dan 20 procent van hun ijzer uit vlees. Het overgrote deel krijgt men binnen door het eten van plantaardige producten. Ook als vegetariër of veganist kun je dus voldoende ijzer binnenkrijgen. Hieronder lees je 5 simpele tips waarmee je als vegetariër of veganist aan voldoende ijzer komt.

Tip 1: Eet groene groenten

Denk  bijvoorbeeld aan spinazie, rucola, veldsla, andijvie broccoli en boerenkool.

Tip 2: Eet volkoren brood, havermout, roggebrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst

Volkoren granen zitten boordevol ijzer. In alledrie de hoofdmaaltijden kun je deze producten verwerken.

Tip 2: Eet noten (bijv. cashews), gedroogd fruit (bijv. rozijen, abrikozen), peulvruchten (bijv. bruine bonen, linzen)

Ook deze voedingswaren bevatten een grote hoeveelheid aan ijzer.

Tip 3: Combineer ijzerrijke maaltijden met vitamine C

IJzer uit plantaardige producten wordt minder goed opgenomen door ons lichaam dan ijzer uit vlees. Vitamine C zorgt ervoor dat het ijzer in de plantaardige maaltijd beter wordt opgenomen. Drink bij het ontbijt eens een glaasje sinaasappelsap. Eet bij de lunch een stuk fruit. In de avondmaaltijden zit meestal al genoeg vitamine C wanneer u hierin verse groente verwerkt.

Tip 4: Voor de veganisten. Neem iedere dag een vitamine B12 supplement in

Vitamine B12 zorgt voor een goede opname van ijzer door het lichaam. Vitamine B12 vindt men uitsluitend in dierlijke producten en bepaalde soorten zeewier. Vegetariërs kunnen hun vitamine B12 uit zuivel en eieren halen.

Tip 5: Raadpleeg je huisarts voor een ijzersupplement

Mocht je ondanks het opvolgen van deze tips nog steeds symptomen hebben die bij een ijzerterkort horen, neem dan contact op met de huisarts voor een supplement. Het is belangrijk dat je niet te sterke ijzersupplementen inneemt. Teveel ijzer kan schadelijk zijn voor de lever.