4 manieren om je cholesterol te verlagen

Een hoog cholesterolgehalte zorgt voor een hoger risico op hart- en vaatziekten. Ondanks dat cholesterol een belangrijke stof voor het lichaam is, blijft het van belang dat het gehalte in jouw lichaam niet te hoog wordt. Er bestaan twee soorten cholesterol. Het slechte LDL-cholesterol, waarvan we het gehalte willen verlagen en het goede HDL-cholesterol waarvan we het gehalte willen verhogen. LDL- cholesterol wordt slecht cholesterol genoemd, omdat het aan de binnenkant van de aderen vast kan komen te zitten (aderverkalking). Hieronder bespreken we een aantal manieren om het slechte LDL-cholesterolgehalte te verlagen.

Eet meer onverzadigde vetten en minder verzadigde vetten

Onverzadigde vetten hebben meerdere gezondheidsbevorderende eigenschappen. Naast het verlagen van het slechte cholesterol, houdt onverzadigd vet het bloed dun en verlaagt het de bloeddruk in het lichaam. Lees hier meer over in ”de goede eigenschappen van vet”. Probeer verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten, bijvoorbeeld door het eten van vette vis (bv makreel, zalm) of het gebruiken van plantaardige oliën (bv zonnebloemolie, koolzaadolie, olijfolie). Verzadigde vetten vind je voornamelijk in dierlijke producten als vlees, melk, kaas, maar tevens in plantaardige producten zoals palmolie en kokosvet. Kokosvet en palmolie worden vaak gebruikt in bijvoorbeeld koekjes en gebak. Houd in de gaten dat je met bepaalde vetten beter niet kunt bakken en braden. Zie ”de beste vetten om in te bakken en braden”

Kies meer voeding met plantensterolen

Bij bepaalde plantensoorten komen cholesterolachtige stoffen voor (plantensterolen). Deze stoffen zijn te vinden in de celmembramen van deze plantensoorten. Plantensterolen helpen je om het cholesterolgehalte te verlagen en zitten voornamelijk in granen, noten en soja. De voedingindustrie verwerkt tegenwoordig zelfs plantensterolen in bepaalde smeerhalvarines, yoghurt en melk.

Meer bewegen

Voldoende beweging zorgt ervoor dat het goede HDL-cholesterol wordt verhoogd en het slechte LDL-cholesterol wordt verlaagd.

Stop met roken

Roken heeft een verstorende werking op het goede en slechte cholesterolratio. Door te roken wordt namelijk het goede HDL-cholesterol verlaagt. Wanneer je stopt met roken herstelt dit HDL-cholesterol zich weer.

Geef een reactie